FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2020

Hur fördelas egendom vid skilsmässa respektive dödsfall?

Jag o min man är gifta. Men han står själv som ägare till huset. Vi har köpt huset tillsammans.

Möblerna har vi köpt tillsammans men han har betala mest. Hur går delningen till om vi skiljer oss eller om han dör? Han har 3 barn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur går delningen till om vi skiljer oss?

När ett äktenskap upplöses ska man som huvudregel genomföra en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Makarnas egendom kan delas in giftorättsgods och enskild egendom. I bodelningen ska endast makarnas giftorättsgods ingå. Utgångspunkten är att allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Utgångspunkten är alltså att allt är giftorättsgods och ska ingå i bodelningen så länge det inte gjorts till enskild egendom. Egendom kan göras till enskild egendom genom exempelvis ett äktenskapsförord mellan makarna (7 kap. 1-2 § och 10 kap. 1 § ÄktB).

För att genomföra bodelningen beräknar man först makarnas andelar i boet. Det innebär att varje makes respektive egendom tas upp på respektive makes sida av tillgångar. Sedan gör man avdrag för respektive makes skulder så att det finns täckning för dem bland giftorättsgodset. Det giftorättsgods som finns kvar på respektive makes sida efter avdragen för skulder läggs sedan samman och delas lika mellan makarna (11 kap. 1-3 § ÄktB).

Vad ingår i delningen i vårt fall?

Som utgångspunkt är all egendom giftorättsgods och ska ingå i bodelningen såvida ni inte har någon egendom som gjorts till enskild egendom. Det innebär att allt ni äger ska läggas samman och delas lika mellan er efter skuldavdrag. Det innebär som utgångspunkt att även huset och alla möbler ska ingå i bodelningen även om din make själv äger huset och betalt mer än du för möblerna. Så länge det inte gjorts till enskild egendom är det alltså giftorättsgods och ska ingå i bodelningen som sedan som utgångspunkt resulterar i en likadelning mellan makarna.

Vad händer om min make dör?

Om ett äktenskap upplöses genom ena makens dödsfall är utgångspunkten även här att en bodelning ska genomföras på samma sätt som ovan. Det som den avlidna maken erhåller i bodelningen utgör tillsammans med dennes eventuella enskilda egendom dennes kvarlåtenskap och är det som ska fördelas till arvingarna genom arv.

Om din make avlider utan att ha upprättat något testamente kommer arvet följa den legala arvsordningen. Enligt den legala arvsordningen är det ens bröstarvingar, dvs barn, som är de närmsta arvingarna (2 kap. 1 § ÄB). Din makes kvarlåtenskap kommer då som utgångspunkt att fördelas på hans tre bröstarvingar. Om bröstarvingarna är särkullbarn, dvs din makes egna barn sedan tidigare, har de rätt att få ut sitt arv efter sin förälder direkt. Om bröstarvingarna istället är gemensamma barn kommer du, i egenskap av efterlevande make, att ärva deras andelar med fri förfoganderätt. Det innebär att gemensamma barn inte får ut arv efter sin först avlidna förälder direkt, utan de får ut sitt arv först när båda föräldrarna avlidit.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Undrar du något mer går det bra att ställa en fråga till eller skriva en kommentar här under.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare