Hur fördelas arvet när ens halvsyskon går bort?

Hej! Jag har en fråga. På min pappas sida var vi 3 syskon, alla med olika mammor. Vår pappa lever inte. Nu har ett av mina halvsyskon gått bort. Ärver hans mamma allt eller ärver vi 2 som är kvar pappas del?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framkommer inte i frågan men jag utgår ifrån att ditt halvsyskon varken var gift eller hade egna barn. Jag utgår dessutom ifrån att det inte finns något testamente.

Hur fördelas arvet efter ditt halvsyskon?
Enligt ärvdabalkens 2 kapitel 2 § är det föräldrarna som delar lika på arvet om det inte finns några bröstarvingar (barn till den avlidne). Det betyder att ditt halvsyskons mamma kommer få hälften av kvarlåtenskapen (arvet) och resten skulle ha gått till er gemensamma far. Men eftersom att han inte längre är i livet ska du och ditt andra halvsyskon dela på er fars del av arvet, d.v.s. ni får 25 % var av den totala kvarlåtenskapen, 2 kapitlet 2 § ärvdabalken.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare