Hur fördelas arvet mellan helsyskon, halvsyskon och deras barn?

Hej.Vår faster har dött.(Änka, inga barn)Hon hade 2 bröder,en helbror(min och min systers pappa)och en "halvbror"(farfars son,inte adopterad av vår farmor)som har en dotter.Hur ärver vi?Våra pappor är alltså döda.Undrar 2 systrar och 1"halvkusin"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv hittar vi i Ärvdabalken (ÄB). Huvudregeln är att den avlidnes barn – också kallade bröstarvingar – ärver först (2 kap. 1 § ÄB). Dock framgår det av uppgiften att din faster inte har några barn, viket innebär att vi får gå vidare och titta på den andra arvsklassen.

Finns det inga bröstarvingar, så ärver den avlidnes föräldrar den avlidnes förmögenhet – är dessa inte i livet, ärver den avlidnes syskon den efterlämnade förmögenheten (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Halvsyskon ärver tillsammans med helsyskon – dvs att både er far och er fasters halvbror skulle ärva er faster (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB).

Eftersom att varken halvsyskon eller helsyskon längre är i livet, träder deras barn i deras ställe (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB). Detta innebär att du och din syster får dela den hälft som er pappa skulle ärvt och er halvkusin ärver den hälft som hennes pappa skulle ärvt.

Exempel:

X efterlämnar en förmögenhet på 100.000 kr samt 3 brorsdöttrar (2 från ett helsyskon och 1 från ett halvsyskon) – om syskonen var i livet skulle förmögenheten delas lika mellan dem, vilket innebär att de skulle få 50.000 kr var. Men eftersom att syskonen tyvärr inte längre är i livet, träder deras barn i deras ställe.

Helsyskonets barn (du och din syster) får dela på de 50.000 kr som er pappa skulle ärvt och ni får alltså 25.000 kr vardera. Halvsyskonets barn (er kusin) ärver de 50.000 kr som hennes pappa skulle ärvt.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar,
Natascha Beck HansenRådgivare