Hur fördelas arvet i ett dödsbo bestående av en bröstarvinge och tre syskonbarn?

Hej.Min mor dog i år min far är död sen tidigare.Jag hade en syster som också är död.Hon hade 3 barn hur fördelas arvet nu när vi är 4 dödsbodelägare?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken ska arvet efter din mor fördelas lika mellan hennes bröstarvingar. Detta innebär att du kommer att tilldelas hälften av arvet. Den resterande delen av arvet kommer att fördelas mellan din systers barn.

Sammanfattning

Du kommer att tilldelas 50 % av arvet efter din mor. Resterande 50 % fördelas mellan din systers barn som får 1/3 var, eller med andra ord, ca. 16,6 % av det totala arvet per syskon.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare rådgivning så är du alltid välkommen att vända dig till oss på Lawline via vår hemsida eller på telefon: 08-533 300 04.

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare