Hur fördelas arvet efter min bror?

Hej. Min helbror har gått bort. Min fråga är hur fördelas arvet efter honom. Våra föräldrar och halvsyskon är döda. Så det är jag och mina halvsyskons barn som lever.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du undrar över hur arvet efter din bror kommer fördelas när det endast är du och dina halvsyskons barn som lever. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Regler om arv och arvsfördelning finns i ärvdabalken (ÄB).

Testamente

Inledningsvis ska konstateras att om det är så att din bror efterlämnat ett testamente så är det innehållet i testamentet som kommer att avgöra arvsfördelningen av hans kvarlåtenskap. Testamenten har nämligen företräde över den legala arvsordningen.

Den legala arvsordningen

Om det inte finns ett testamente så gäller alltså den legala arvsordningen. Enligt denna är det i första hand en efterlevande make eller maka som ärver kvarlåtenskapen i sin helhet (3 kap. 1 § ÄB). Om sådan saknas är det istället den avlidnes bröstarvingar som har arvsrätt (2 kap. 1 § ÄB). Om detta inte heller finns så är det den avlidnes föräldrar som ärver kvarlåtenskapen (2 kap. 2 § ÄB).

Du skriver att dina föräldrar och halvsyskon är avlidna. Du nämner inget om en eventuell efterlevande make eller maka, eller om eventuella bröstarvingar. Mot bakgrund av att du skriver att det bara är du och halvsyskons barn som är i livet så förutsätter jag att varken efterlevande make eller maka eller bröstarvingar finns. Du som är helsyskon till din bror har arvsrätt för era avlidna föräldrars arvslotter (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Ett halvsyskon ärver endast från den gemensamma förälderns lott (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB). I detta fall finns endast halvsyskonens barn i livet. Halvsyskonens bröstarvingar ärver därför sina föräldrars del av arvet (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB).

Slutsats

Eftersom jag inte vet hur många halvsyskon det rör sig om, hur många halvsyskons barn som finns eller hur omfattande kvarlåtenskapen är kan jag inte ta ställning till några exakta andelar. Slutsatsen blir att du som helsyskon ärver din bror från båda era föräldrars arvslotter. Det innebär att du får hela den ena förälderns arvslott och en andel av den andra förälderns beroende på hur många halvsyskon som fanns. Halvsyskonens barn ärver sina föräldrars arvslotter.

Hoppas att du fick någorlunda vägledning i din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare