Hur fördelas arvet efter halvsyster?

Hej min halv syster har avlidet mor är i livet samt en äkta syster hur fördelas arvet

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om fördelning av arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

I mitt svar kommer jag utgå ifrån att det inte finns något testamente då du inte nämner något om det. Ifall det skulle finnas ett testamente kommer detta påverka arvsfördelningen.

Hur fördelas arv?

I första hand går arvet till barn och om barnen inte är i livet till deras barn o.s.v, se 2 kap. 1 § ÄB. Om det inte finns några barn går istället arvet till den avlidnes föräldrar som delar på arvet. Om den ena av föräldrarna är död träder deras barn in i dennes ställe. Ifall det finns halvsyskon har de rätt att ta del av arvet som skulle tillfallit deras förälder, om deras förälder är död.

Hur fördelas arvet efter din halvsyster?

Jag förstår det som att din halvsyster och du har samma mor. Eftersom du inte nämner något om övriga syskon eller föräldrar förutsätter jag att det inte finns några mer syskon och att din halvsysters far är avliden.

Då din halvsyster inte har några barn går arvet istället till hennes föräldrar, se 2 kap. 2 § ÄB. Hälften av arvet går alltså till din halvsysters mor. Den andra hälften skulle gått till hennes far, men eftersom han är avliden ärver istället hans barn denna del. Helsystern går alltså in istället för fadern och ärver andra halvan av arvet.

Ifall du och din halvsyster hade samma far

Ifall du och din halvsyster istället hade samma far men olika mor blir svaret annorlunda. I sådana fall går fortfarande hälften av arvet till din halvsysters mor, men den andra halvan får då faderns barn dela på. I detta fall skulle alltså du och helsystern få dela på den andra halvan av arvet.

Sammanfattning

Om du och din halvsyster hade samma mor går hälften av arvet till henne och den andra hälften till helsystern. Om du och din halvsyster istället hade samma far går hälften av arvet till halvsysterns mor och den andra hälften får i sådana fall du och helsystern dela på.

Hoppas du fått svar på din fråga! Ifall du har fler frågor eller behöver ytterligare juridisk rådgivning kan du kontakta mig på axel.bellander@lawline.se.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare