Hur fördelas arvet efter först avlidna maken i ett barnlöst äktenskap?

Hej. Våran syster har avlidit. Maken lever. Inga barn. Inget testamente. Inga föräldrar lever. Syskon finns på båda sidor.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Jag beklagar er systers bortgång och ska göra mitt bästa för att svara på er fråga. Jag tolkar det som att ni undrar hur egendomen efter er syster kommer fördelas varför det är det jag kommer besvara. De lagar som blir aktuella är Äktenskapsbalken (ÄktB) och Ärvdabalken (ÄB).

Hur fördelas arvet efter först avlidna maken i ett äktenskap om det inte finns några barn?

Bodelning

Efter att en make har avlidit så ska en bodelning genomföras där makarnas egendom kategoriseras och delas, 9 kap. 1 § ÄktB. Huvudregeln är att makar har giftorättsgods (gemensam egendom) men makar kan också ha enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄktB. Egendom kan vara enskild genom att det bestämts i gåvobrev, äktenskapsförord eller villkor för arv, 7 kap. 2 § ÄktB. Ni har inte skrivit något särskilt om detta så jag antar att det bara fanns gemensamt giftorättsgods. Den sammanlagda egendomen makarna då hade ska delas jämnt mellan dem, hälften är er systers make och hälften är arvet efter er syster, 9 kap. 1 § ÄktB.

Arv

När en maka avlider och det inte finns några barn så går hela arvet till den efterlevande maken, 3 kap. 1 § ÄB. Din systers make kommer alltså få hela arvet efter er syster. Men när han sedan avlider så får föräldrar till den först avlidne ut arvet, 3 kap. 2 § ÄB. Om föräldrarna inte längre finns fördelas arvet på den först avlidnes syskon (om ett syskon avlidit så går det till dennes avkomlingar, finns det inga går arvet till övriga syskon), 2 kap. 2 § ÄB. I ert fall lever inte föräldrarna varför det är ni syskon som sedan kommer få ut arvet när din systers make en gång avlider. Ni bör få hälften av er systers makes totala tillgångar när han avlidit som kompensation för att han tar arv före er nu i detta skede, 3 kap. 2 § ÄB.

Jag hoppas ni fick svar på er fråga, annars får ni ställa en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare