Hur fördelas arvet efter farmor?

Hej, min farmor dog här i vintras efterlämnades 2 barnbarn, jag samt min syster. Min storebroder är död sedan en lång tid tillbaka. Även min far är död sedan en lång tid tillbaka och min farmor hade inga syskon eller sina föräldrar kvar i livet. Min fråga är nu, hur skall farmors tillgångar fördelas mellan mig och min syster. Vad jag vet gick hennes tillgångar upp till ett värde på ca 2 847 000 kronor

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Arvsrätten och fördelningen av arv regleras i Ärvdabalken.

Bröstarvingarna, det vill säga din farmors barn, ska dela lika på arvet. Eftersom det verkar som att din far var det enda barnet så skulle din fars lott ha varit hela arvet efter din farmor. (2 kap. 1 § första och andra stycket ärvdabalken)

Eftersom din far är död så ska din fars barn, d v s du, din syster och din bror dela lika på din fars lott. Du skriver att din bror också är död, och därför uppkommer frågan om din bror har några barn/barnbarn/barnbarnsbarn etc i livet? I så fall ska nämligen de ha din brors del. (2 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken)

Om din bror inte har några barn/barnbarn etc så delar helt enkelt du och din syster lika på hela lotten.

Du skriver inte att det finns ett testamente. Om det finns ett testamente så kan det naturligtvis bli en annorlunda fördelning än vad jag beskrivit.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella frågetecken.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare