Hur fördelas arv om särkullbarn finns men inga gemensamma barn i äktenskapet?

Min far har gift om sig med en kvinna utan barn. Hon har inga föräldrar eller syskon i livet, men en brorsson finns. Jag är enda barnet till min far. Om min far avlider först och det saknas testamente har jag uppfattat att jag som särkullsbarn ärver honom efter bodelningen (där frun får 50%) Vad händer om hans fru avlider först, vem ärver henne? Min far eller hennes brorsson? Om det är min far som ärver henne, tillfaller även det arvet mig den dag min far avlider?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilka lagar är tillämpliga?

Det är ärvdabalken (ÄB) som reglerar arvsfrågor.

Hur ska arv fördelas om inga gemensamma barn finns?

Barn är de som först ärver en avliden förälder och barn tar lika lott (2:1 ÄB). Särkullbarn ärver dock alltid innan en efterlevande make (3:1 ÄB), men särkullbarn kan dock avstå och vänta på sitt arv till dess att den efterlevande maken också går bort (3:9 ÄB). Är det dock så att inga gemensamma barn finns i äktenskapet, så kan en efterlevande make inte ärva alls, vilket betyder att ett särkullbarn får hela arvet, om det bara finns ett särkullbarn (3:1 ÄB). Det ovan sagda förutsätter att det inte finns något testamente. Det är dock så att en efterlevande make alltid har rätt till fyra gånger ett prisbasbelopp (3:1 2 st. ÄB). För år 2022 är prisbasbeloppet 49 300 kronor (se här). Det betyder att en efterlevande make alltid har rätt till 4 * prisbasbeloppet (för i år 49 300 kr) = 197 200 kronor av arvet.

För dig betyder det ovan sagda följande. Eftersom din far inte har några gemensamma barn med sin nya maka, och eftersom du är det enda barnet från din far, så kommer du att ärva allt, bortsett från 197 200 kronor, om din far skulle gå bort i år. Din fars maka kommer därför inte att få ärva något, återigen bortsett från 197 200 kronor. Om din fars maka skulle gå bort innan din far, så ärver din far inte heller henne, bortsett från 197 200 kronor, därför att de inte har några gemensamma barn. När din far då avlider, så kommer du helt och hållet att ärva allt som han lämnar kvar, inklusive de 197 200 kronorna som din far fick efter sin maka, om hon skulle ha avlidit först.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är att du kommer att ärva allt från din far, bortsett från fyra gånger prisbasbeloppet (dvs. 197 200 kronor för år 2022), så länge inget testamente finns. Om din fars maka avlider först, så ärver din far inget.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare