Hur fördelas ansvaret i ett handelsbolag?

Jag och en vän äger en handelsbolag tillsammans, på grund av avundsjuka har min vän gjort dåliga affärer vilket kostat bolaget 50.000kr. Kan jag med lagens hjälp se till så att min vän blir betalningsskyldig för affären?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglering kring handelsbolag återfinns i lagen om handelsbolag och enkla bolag (HBL).

Ansvaret för ägarna av ett handelsbolag beskrivs som primärt, obegränsat och solidariskt (2 kap. 20 § 1 st HBL). Det innebär att varje ägare ansvarar fullt ut och personligen för samtliga av bolagets förpliktelser. Den som har en fordran hos er kan alltså kräva vem som helt av ägarna på hela betalningen. Ägarna får i sin tur senare göra upp sinsemellan om att de ska betala till hen som fick lägga ut hela summan.

Att vara ägare i ett handelsbolag innebär därav en stor risk eftersom att man åtar sig ett betalningsansvar oavsett vem som ingått avtalet med tredje man och orsaken till fordran. Bolagsmännens inbördes rättigheter och skyldigheter kan dock alltid regleras genom avtal (2 kap. 1 § 1 st HBL).

Alternativet för dig är att försöka sluta avtal med din vän om att vardera part ansvarar för vad den föranleder!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ikram AsryRådgivare