Personligt betalningansvar för AB vid konkurs?

Hyresavtal med personlig borgen Jag äger en restaurang AB Och jag har tecknat ett hyresavtal på en kassamaskin hos en kassa leverantörer på 48 månaden och allt finnas är hos X och jag är personligt borgen på det. Min fråga är om AB går i konkurs så är jag personlig betalnings skyldig dom resterande 23 månaden som är kvar i avtalet. Mvh T

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Aktiebolagslagen (ABL) och 10 kap Handelsbalken (HB).

För aktiebolag är utgångspunkten att aktieägarna inte har något personligt betalningsansvar för bolagets förpliktelser (1 kap 3 § ABL). Huvudregeln är att aktörer inom aktiebolaget saknar ansvar för att bolaget fullgör sina förpliktelser, och att man alltså inte kan bli personligt betalningsansvarig vid en eventuell konkurs. Det finns däremot undantag till detta, bland annat så kan ett s.k medansvar aktualiseras för en styrelse som inte upprättar en kontrollbalansräkning när företaget har förbrukat över hälften av sitt registrerade aktiekapital (25 kap 13 § ABL). Styrelsen kan då komma att bli personligt betalningsansvarig om de underlåter att upprätta en kontrollbalansräkning i ett sådant läge (25 kap 18 § ABL).Ett annat undantag är om du gått i personlig borgen, då personligt betalningsansvar också kan aktualiseras. Det finns två huvudtyper av borgen, enkel borgen och proprieborgen.

En proprieborgen innebär att borgensmannen (det vill säga den som går i borgen för någon annan) svarar för skulden “såsom för egen skuld”. Borgenären (den som lånat ut pengarna) har rätt att vända sig direkt mot borgensmannen, och behöver alltså inte först utkräva sin fordran av gäldenären (den som faktiskt har lånat pengarna), (10 kap 9 § HB). Detta innebär alltså att borgenären kan välja att rikta betalningskrav antingen mot bolaget eller borgensmannen. En enkel borgen innebär att borgensmannen svarar för skulden subsidiärt, innebärande att borgensmannen enbart svarar för skulden när gäldenären inte kan betala (10 kap 8 § HB). Borgenären måste då visa att gäldenären inte kan betala för att kunna vända sig till borgensmannen.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare