Vad finns det för jävsregler i associationsrätten?

Hej! Jag har en fråga kring jävsregler i Associationsrätten. Vad är jävsregler för något och vart regleras detta och när uppkom den ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan sägas att jävsregler finns till för att garantera ett objektivt och opartiskt beslutsfattande. Jäv kan därför beskrivas som "tvivel om opartiskhet". Bestämmelser om jäv finns i flera olika lagar. Jag kommer i mitt svar utgå från aktiebolagslagen (ABL) som gäller i ett aktiebolag och lag om ekonomiska föreningar (EFL) som gäller i en ekonomisk förening, och ge några exempel på jävsbestämmelser i dessa lagar.

Exempel på jävsbestämmelser

Ett exempel på en jävsbestämmelse som gäller för en styrelseledamot finns i 8 kap. 23 § ABL. Ett annat exempel är när en aktieägare kan anses vara jävig enligt 7 kap. 46 § ABL

Vad gäller jäv enligt EFL finns det också en jävsbestämmelse som avser styrelseledamoten i 7 kap. 23 § ABL där det framgår under vilka förutsättningar en styrelseledamot inte får handlägga en fråga.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare