Hur får man tillbaka pengar som man lånat ut till en vän?

Jag lånade ut pengar till en vän skrev papper på det men fick aldrig pappret tillbaka av honom innan jag förde över pengarna till hans konto. Mycket dumt men trodde på hans ord. Hur kan jag göra för att få honom att betala?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det hade såklart varit till fördel för dig om du hade haft en undertecknad handling på att du har lånat ut pengar till din vän. Muntliga överenskommelser är svårare att bevisa men överföringen i sig kan styrka att den muntliga överenskommelsen har ägt rum.

Du kan vända dig till Kronofogden för att få tillbaka pengarna av din vän. Du börjar genom att ansöka om ett betalningsföreläggande, vilket du kan göra genom att fylla i och skicka in en ansökan om detta till Kronofogden. Ansökan om betalningsföreläggande och mer information hittar du på Kronofogdens webbsida.

Det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande, du kan dock begära ersättning för denna kostnad i din ansökan. När Kronofogden har behandlat din ansökan skickar de ett föreläggande till din vän. Om din vän sedan hör av sig till Kronofogden och invänder mot skulden får du avgöra om du vill att ärendet ska gå vidare till domstol. För att domstolen ska ta upp ansökan måste du i så fall betala en avgift på 600 kr om skulden understiger ett halvt prisbasbelopp; 22 150 kr, annars är avgiften 2 500 kr. Om din vän varken betalar skulden till dig eller hör av sig till Kronofogden meddelar Kronofogden ett utslag vilket innebär att skulden fastställs och din vän är skyldig att betala det som du har begärt. När du har fått ett utslag om betalningsföreläggande kan Kronofogden börja driva in skulden. Detta kostar 600 kr, i första hand kommer Kronofogden försöka få det beloppet av din vän, annars kommer du få en faktura.

Om du har ytterligare frågor så är du varmt välkommen att återkomma till oss!

Majken ThörnRådgivare