FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/06/2018

Hur får man svenskt medborgarskap?

Hej! Jag är 17 år och 5 månader gammal. Jag har bott 3 år i Sverige. Jag har fått permanent uppehållstillstånd för första gång, jag menar jag har inte fått något avslag. Kan jag få medborgarskap? Tack för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret kommer att delas upp i två delar, en del om hur du ansöker om medborgarskap som minderårig och en del om hur du ansöker när du fyllt 18 år.

Ansökan minderårig:

Eftersom du är under 18 år räknas du som barn (9 kap. 1§ Fb).

I 7§ MedbL står det att det barn som inte har svenskt medborgarskap kan få det genom att den som har vårdnaden om barnet ansöker om det till Migrationsverket. För att din ansökan ska godkännas krävs det att du har uppehållstillstånd i Sverige och har bott här i tre år. Har du inte något medborgarskap sen tidigare och alltså är helt utan, faller du under rubriken statslös, och då räcker det med att du bott i Sverige i två år.

Ansökan 18 år:

Du kan själv skicka in en ansökan om medborgarskap till Migrationsverket när du har fyllt 18 år. Då krävs det att du på något sätt styrkt din identitet, har ett permanent uppehållstillstånd i Sverige och har hemvist här. Hemvist har du från den tidpunkt dins ansökan om uppehållstillstånd för bosättning godkändes.

Du ska även ha bott i Sverige i fyra år om du är att betraktas som statslös (se förklaring ovan) eller bedöms vara flykting enligt 4 kap 1§ UtlL. Annars krävs det att du bott i Sverige i fem år. Du ska också kunna förväntas leva hederligt, dvs, inte gjort dig skyldig till något brott tidigare. Detta framgår av 11§ MedbL.

Hoppas du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Nelly CornetegRådgivare