Hur får man förfoga över en kvarglömd vodkaflaska?

Om min föredetta vän hade en vodka flaska hos mig i över en månad utan att hämta den. Får jag ge bort den då eller göra mig av med den? Och är jag isåfall skyldig pengar för något hon ej hämtade?

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att din f.d. vän lämnade kvar en flaska vodka hos dig och att flaskan har stått hos dig i över en månad. Nu undrar du om och hur du får förfoga över flaskan och vilka rättsliga påföljder som kan bli aktuella om du gör det. Jag går nedan först igenom varför du riskerar att begå brottet "olovligt förfogande" om du förfogar över flaskan, och avslutar med att gå igenom hur du med hjälp av Kronofogden kan bli av med den på ett riskfritt sätt.

Du riskerar att begå brottet "olovligt förfogande" om du förfogar över vodkaflaskan

Om någon har glömt egendom hemma hos någon annan eller egendom på annat vis hamnar i någon annans besittning, betyder det att egendomen fortfarande tillhör den ursprungliga personen. Det innebär att man kan göra sig skyldig till brott om man förfogar över någon annans egendomen som man av någon anledning råkar inneha.

Det brottet som ligger närmast till hand om du förfogar över vodkaflaskan är brottet olovligt förfogande enligt 10 kap. 4 § BrB, vilken den döms till som har viss egendom i sin besittning utan att ha äganderätt till den, för att sedan genom en åtgärd beröva någon annan sin äganderätt till egendomen. En sådan åtgärd skulle kunna vara att använda, slänga, sälja eller ge bort egendomen. Påföljden är vanligtvis böter och brottet preskriberas efter två år.

Om du alltså skulle slänga, sälja, ge bort eller på annat sätt göra dig av med vodkaflaskan, skulle du göra dig skyldig till olovligt förfogande såsom beskrivet ovan. Att brottet preskriberas efter två år innebär i princip att du kan göra dig av med flaskan och, om handlingen inte polisanmäls inom två år från dagen du gjorde det, inte kan dömas för något brott. Detta ska dock självklart inte ses som en uppmuntran att begå ett brott.

Hur du kan ta hjälp av Kronofogden för att få bort vodkaflaskan

För att bli av med vodkaflaskan på ett riskfritt sätt, rekommenderar jag att du tar hjälp av Kronofogden genom att ansöka om s.k. vanlig handräckning. Då ser Kronofogden till att egendom antingen hämtas upp av rätt ägare eller så omhändertar Kronofogden själv egendomen. Här ansöker du och hittar mer information om vanlig handräckning. Det ska tilläggas att en ansökan kostar 300 kr, men du begära ersättning för kostnaden i din ansökan.

Om Kronofogden tar upp ärendet, kontaktas vanligtvis rätte ägaren för att ge denne viss tid att hämta upp egendomen. Om rätt ägare trots uppmaning inte hämtar upp egendomen, gör Kronofogden det istället.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare