Hur får man ersättning vid patientskada?

Hej!

Mitt dotter har trillat från häst och skadat sin njure. Efter visa kontroll på vårdcentral och akutmottagningen i Malmö blev vi skickade till Lund eftersom hon har bara en njure.

På barnkirurgmottagning i Lund skrevs fel medicin ut till mitt barn och hon fick dagen efter stark kramp i magen som visades sen vara njursvikt. Hon blev inlagd på sjukhus 10 dagar. Vi har anmält läkare till IVO och fick också veta från Svensk Läkemedelsförsäkring att medicin har orsakats akut njursvikt, koagel i urinvägarna med avflödeshinder.

Kan vi kräva ersättning för sveda och verk, och psykisk och fysiskt lidande?

Till vem vi kan skriva och från vem vi kan kräva ersättning?

Vår hemförsäkring och ridskolans olyckfallsförsäkring ersätter inte.

Lawline svarar

Hej

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då felaktigt läkemedel getts ut har ni rätt till patientskadeersättning om läkemedlet ordinerats, expedierats eller hanterats på ett felaktigt sätt. (6 § 6 p. Patientskadelagen) För att blir säkrare på om er skada verkligen gå att få ersättning för kan ni göra

Förutsatt att skadan uppkom efter 1 januari 2015 har ni 10 år på er att anmäla skadan. (23 § Patientskadelagen)

Anmälan ska göras till Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag. Ni kan få mycket information och hjälp på deras hemsida.

Blanketten hittar ni här.

Vill ni har hjälp med att gå igenom blanketten och processen som sedan följer kan ni höra av till vår juristbyrå på bokning@lawline.se.

Ni kan även få hjälp och vägledning med er anmälan hos er lokala patientnämnd.

Hoppas det löser sig och din dotter mår bättre!

Lycka till!

Amanda OlssonRådgivare