Hur får jag ut mitt ex från min lägenhet?

Hej! Är gift men bestämde mig för skilsmässa har skickat papperna till tingsrätten men min man vägrar att lämna hyreslägenheten vi bor i.

Det är bara jag som står på kontrakten och vill veta om jag kan göra något för att få honom att flytta, just nu bor jag på kvinnoboende tillsammans med min 14 åring son.

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Beklagar den situation du har hamnat i. Idag kan det i praktiken vara väldigt svårt att få någon att lämna eller flytta från en hyreslägenhet. Det finns dock en möjlighet att hos Kronofogdemyndigheten ansöka om avhysning. Detta kan du läsa mer om genom att klicka här. Om det är du som betalar hyrorna kan du även på samma sätt ansöka om handräckning för att kronofogden ska hjälpa dig att inkassera pengar från din man.

En god idé är annars att boka tid med en av våra jurister på Lawline som kan hjälpa dig vidare i frågan.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare