Hur får jag tillbaka mina sparade pengar från min kompis?

Hej, en kompis till mig har hjälp mig med min ekonomi eftersom jag har ett spelberoende. Jag har skickat pengar till henne för att ha ett sparande men nu vill hon inte ge mig pengarna jag har hos henne. Hur gör jag för att få tillbaka pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det faktum att du sparar pengarna hos din kompis tyder på att pengarna är dina och att hon är skyldig att betala tillbaka.

Hur går jag tillväga för att få tillbaka pengarna?

I sådana situationer ska du vända dig till Kronofogdemyndigheten (KFM). Hos KFM ska du ansöka om betalningsföreläggande. Här krävs det dock att ditt anspråk (om att du vill ha dina pengar) avser en förfallen fordran (2 § betalningsföreläggandelagen) . Om ni har avtalat om att du ska få tillbaka pengarna ett visst datum, kan du inte skicka in en sådan ansökan innan den tiden har gått ut. Men jag misstänker att ni inte avtalat om det. Förfallodagen som blir aktuellt i ditt fall är istället den dag du i egenskap av borgenär (fordringsägare) begär dina pengar (se 5 § skuldebrevslagen). Så om vi nu förutsätter att fordran är förfallen skickar du som tidigare nämnt ett betalningsföreläggande till KFM. KFM skickar vidare detta föreläggande till din vän som får möjligheten att antingen betala skulden eller bestrida den (29 § betalningsföreläggandelagen).

Om din vän betalar skulden är tvisten löst. Notera dock att du måste meddela detta till KFM så att de kan lägga ner ärendet. Även om bara en del av skulden betalas.

Om din vän bestrider föreläggandet får du då möjligheten att antingen lägga ner ärendet eller överklaga till domstol och låta domstolen hantera detta.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Nedan har jag lagt in en länk till KFM:s hemsida för ansökan om betalningsföreläggande, där du kan se diverse kostnader för olika ansökningar.

Med vänliga hälsningar,

Ansökan om betalningsföreläggande

Moneeb MohsenRådgivare