Hur får jag tillbaka mina pengar när företaget har gått i konkurs?

Hej!

Jag har betalt 15 000 sek till en klinik för att utföra 12 st laserbehandlingar för att bli av med håret.

Den dagen som jag skulle betala sa peraonalen att deras Swish fungerar inte och att istellet betala till hennes privata. Jag accepterade att betala till hennes swish om jag får ett kvitto, och det fick jag.

4 st laserbehandlingar är utförda, medan 8 st laserbehandlingar är kvar. Problemet är att kliniken har gått i konkurs. De sade i början att de ska öppna en ny klinik eller ändra ägaren och att de ska fortsatta med de behandlingar som står kvar. Nu, de svarar dem inte telefon eller sms.

Jag har ett bild på swish betalningen, ett bild på kvittot, och röstinspelning på ett telefonsamtal med personalen (där hon säger att de ska öppna kliniken).

Kan jag få tillbaka en del av mina pengar? De behandlingar som inte är utförde motsvarar 10 000 :-. Jag har jobbat hela sommar för att spara dessa pengar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga ska vi kika i konkurslagen (KonkL) och förmånsrättslagen (FRL).

Jag kommer först beskriva vad som händer när ett företag går i konkurs och vilka som har rätt att utfå något ur konkursen. Därefter kommer jag koppla an det till din fråga.

Konkurs - vem får betalt?

När ett bolag går i konkurs sker det oftast för att det helt enkelt inte finns tillräckligt med pengar i företaget för att betala alla skulder som bolaget har (1 kap 2 § KonkL). Vem som utfår något ur en konkurs bestäms av en särskild ordning som regleras i förmånsrättslagen.

I första hand ska konkurskostnader betalas av konkursboets tillgångar. Därefter ska borgenärer med så kallad särskild förmånsrätt få betalt (4 § FRL). De som har en särskild förmånsrätt har någon form av säkerhet kopplad till sin fordran mot bolaget. Det kan t.ex. vara en bank som lånat ut pengar till bolaget och som därför har en panträtt kopplad till lånet.

Därefter får borgenärer med så kallad allmän förmånsrätt betalt ur konkursboet (förutsatt att det finns några pengar kvar) (15 § FRL). Det kan t.ex. röra sig om arbetstagare som har ett krav på att få ut lön eller annan ersättning på grund av anställningen (12 § FRL).

Slutligen får så kallade oprioriterade fordringar (alltså fordringar utan någon säkerhet kopplad till sin fordran) betalt om det finns någonting kvar i konkursboet att betala dessa skulder med (18 § FRL). Det är tyvärr sällan så att det finns medel kvar i konkursboet som kan användas till att betala de med oprioriterade fordringar.

Vad gäller i ditt fall?

Du skriver att du har betalat direkt till personalens konto och inte till företagets konto. Eftersom du dock har betalat för en tjänst som tillhandahålls av företaget och inte av personalen privat, så skulle jag tolka situationen som att du har ett avtal med företaget och inte med personalen personligen. Jag skulle gissa att konkursförvaltaren (som har till uppgift att se till att så många som möjligt får ut så mycket som möjligt ur konkursen) skulle jobba för att få in pengarna du swishat till personalen tillbaka till företaget. Det är ju faktiskt företaget som ska ha dessa pengar och inte personalen privat. Därför tolkar jag situationen som att dina pengar tillhör företaget, även fast du i egentlig mening har betalat till personalen. Din fordran är då tyvärr en sådan oprioriterad fordran och du kommer troligtvis få svårt att få tillbaka dessa pengar ur konkursen.

Kan du få betalt på annat sätt?

Vissa banker har en policy som kan ge dig viss eller full täckning för din förlust i och med att företaget har gått i konkurs. Detta är inte någon lagstadgad rättighet utan en förmån som vissa banker erbjuder sina kunder. Jag tror dessvärre att de flesta banker endast tillämpar denna förmån när kunden betalat med bankkort. Jag är inte säker på om detta villkor gäller när betalning sker över swish.

Jag råder dig dock att kontakta din bank för att undersöka om de erbjuder någon sådan förmån. Du har då eventuellt en chans att få tillbaka pengarna - kanske åtminstone en viss del - av dessa från banken.

Avslutning
Saknar banken sådan policy eller är den inte gällande i ditt fall så finns dessvärre inte så mycket mer att göra. Chansen är då väldigt liten att du skulle få ut någonting ur konkursen. Det är såklart jättetråkigt. Men ta och kontakta din bank och se om de kan hjälpa dig.

Jag vill också här kommentera det du skriver om att de har lovat att öppna ny klinik och har bevis på det. Det finns alltså ingen skyldighet för dem att öppna någon ny klinik om de väljer att inte göra det.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare