FrågaAVTALSRÄTTGåva22/05/2018

Hur får jag tillbaka det jag gett i gåva?

Hej!

Jag är en mycket ledsen tjej som skriver med anledning av några gåvor jag givit bort.

Såhär är det, för några år sedan målade jag några tavlor som jag gav bort till mitt ex. Dessa tavlor hänger nu i hans lägenhet.

Problemet är att han under den senaste tiden behandlat mig väldigt illa (vi är som sagt inte tillsammans längre då han är mitt ex). Jag frågade om jag kunde få tillbaka tavlorna då jag känner att det är fel att han ska ha dem. T.ex. för att sälja eller något liknande.

Hur ska jag gå tillväga? Finns det ingenting som gör så att jag kan få tillbaka dem. Jag är så upprörd över min situation. Det är för mig inga vanliga gåvor då jag lagt ner så mycket tid på dem, och nu har jag fått stå ut med det ena och andra och känner bara att jag vill ha tillbaka dem :(

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har gett tavlorna i gåva så till ditt ex så är det nu han som äger dessa och du har inte rätt att ta tillbaka dem utan att han samtycker till det, så länge det inte finns ett gåvobrev med villkor för när gåvan ska återgå. Av din fråga tolkar jag det som att det inte finns något gåvobrev där det framgår att gåvorna ska återgå t ex om ert förhållande upphör. Jag kan därför inte se någon rättslig grund till att få gåorna att återgå. Jag tycker du ska fråga ditt ex om du skulle kunna få tillbaka tavlorna du målat och förklara för honom att det är viktigt för dig. Om han inte går med på det kan jag inte se något annat sätt du kan gå tillväga på.

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare