Hur får jag reda på om någon i min familj är anhållen eller gripen?

hur ska jag få reda på om min son är anhållen eller gripen??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du undrar ifall, och hur isåfall, du kan ta reda på om din son är anhållen eller gripen.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av offentlighets- och sekretesslagen (OSL) samt rättegångsbalken (RB).

Men först tänkte jag förtydliga de begrepp du anger, d.v.s anhållen och gripen (samt även häktad), då dessa kan vara lätt att blanda ihop.

Polisen kan fatta ett brådskande beslut om att gripa någon, om det finns skäl för att denne ska anhållas. Polisen kan då hålla denna på förhör i max 12 timmar. Efter förhöret är det åklagaren som beslutar om den gripne ska anhållas, om det finns skäl därför (24 kap. 6, 11-13 §§ RB). Skäl därför kan vara att man väntar på att domstol ska pröva en fråga om häktning, eller om det är stor vikt för utredningen att personen anhålls. Det är sedan tingsrätten som fattar beslut om häktning (24 kap. 1-5, 18 §§ RB) och efter häktningen måste åklagaren väcka åtal senast inom 14 dagar (med undantag).

Hur får jag reda på om någon i min familj är anhållen eller gripen?

Om en person har blivit gripen eller anhållen, råder det sekretess tills domstolen fattat ett beslut om häktning (18 kap. 1 § OSL). Det vill säga, ifall din son har blivit gripen eller anhållen är under sekretess och är därför inte möjligt för dig att få reda på, fram till ett beslut om häktning har tagits för då blir det offentlig handling. Den som blivit anhållen kan ge tillåtelse att information ges ut till en viss person, men det är polisen som avgör ifall detta får ske eller inte, varav jag inte kan ge dig ett mer exakt svar än såhär.

Sammanfattning

Det är väldigt svårt att få reda på om någon är gripen eller anhållen, utan i de flesta fall får man vänta på att åklagaren i målet beslutar om häktning och att målet isåfall blir offentligt. Men om din son är anhållen, kan det finnas möjlighet att han kontaktar dig eller att du får uppgifter från hans offentliga försvarare.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler funderingar eller frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen. Du har möjlighet att ställa en ny fråga, ringa oss på 010-207 93 00 eller mejla till info@lawline.se.

Vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare