Hur får jag reda på att jag är polisanmäld och hur lång tid tar det?

Jag har på omvägar fått höra att jag har blivit polisanmäld, men har inte hört något från myndigheterna. Hur lång tid kan man behöva vänta på att få besked och kan/bör jag kontakta polisen själv i ärendet eller ska jag gå genom advokat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du vill veta vad som händer i praktiken om någon polisanmäler, och främst vad du som eventuellt misstänkt kan förvänta dig av anmälningsprocessen. Du kan få reda på all information här, (Polisens hemsida förklarar allt steg för steg) och även i rättegångsbalken och i förundersökningskungörelsen (FK)

Jag ska försöka sammanfatta det så bra jag kan så du kan få svar på din fråga och får en överblick över processen.

Första steget - anmälan skickas in

När polisen får in en polisanmälan läser en förundersökningsledare eller stationsbefäl igenom anmälan och gör en bedömning huruvida det finns faktiska skäl att tro att ett brott har inträffat. Skulle så vara fallet bedömer Polisen eller en åklagare om det finns möjlighet att utreda brottet. Den som har anmält brottet kommer att kallas in på förhör och om det då framkommer att det inte kommer kunna bevisas att ett brott har skett så påbörjas inte en vidare förundersökningen, istället läggs polisanmälan ner. Detta är inte något du, som misstänkt, kommer få reda på.

Hur lång tid tar det tills Polisen kontaktar mig?

Tyvärr går det inte att ge ett klart svar på din fråga om hur lång tid det tar tills du blir kontaktad av polisen. Skulle Polisen komma fram att det finns anledning att påbörja en förundersökning av den som blivit utsatt för brottet så kommer du kallas in på förhör, genom brev, om du är "skäligen misstänkt för brott". Detta innebär att det finns viss bevisning som talar för att det är sannolikt att du begått brottet. Polisen kommer alltså inte ringa upp dig och det finns inte något sätt för dig att få reda på om du blivit polisanmäld heller (förutsatt att de inte kontaktar dig för förhör där du får reda på att du är misstänkt för ett visst brott.)

Viktigt att komma ihåg är att om du blir kallad till förhör genom brev har du rätt att ha med en försvarare för att få hjälp vid förhöret. Så du kan absolut ta kontakt med en advokat om du väl skulle bli meddelad om att du är misstänkt för brott. Skulle förundersökningen läggas ner efter ditt förhör kommer du få information om detta enligt 14 § FK.

Sammanfattning

Du kan alltså inte vända dig till någon myndighet för att få reda på att du har blivit polisanmäld, anledningen bakom detta är för att den person som anmälde brottet ska skyddas och fortsätta vara anonym. Förundersökningar kan ta rätt lång tid, och i och med att du i nuläget inte fått reda på något av Polisen kan det vara så att det inte inkommit en anmälan överhuvudtaget eller att förundersökningen helt enkelt lagts ned i ett tidigt skede.

Förhoppningsvis löser det sig, eftersom du inte hört något än så ska du inte stressa upp dig för mycket kring detta. Hoppas att det löser sig och att du känner att du fick svar på din fråga. Annars får du mer än gärna höra av dig igen!

Allt gott,

Suana TaficRådgivare