Hur får jag nytt körkort när det blivit indraget i utlandet?

Jag fick mitt körkort indraget när jag körde av färjan till Polen jag hade 0,19 promille. Vilket tydlige va en förseelse i Polen men dom poängterade hela tiden att det bara gällde i Polen så det skulle vara helt okay att köra i andra länder. Är det så? Hur får jag isåfall ett nytt körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig att utgå från att den polska polisen omhändertagit ditt körkort på plats (rent fysiskt) och besvara hur du får tillbaka det.

Återkallelsen gäller inledningsvis bara i Polen

Precis som den polska polisen informerade dig om så gäller återkallelsen av ditt körkort endast i Polen. Åtminstone är det så inledningsvis (se vidare framställning nedan). Återkallelsen innebär att Polen dragit in din rätt att framföra ett fordon inom dess gränser, ditt körkort är inte giltigt där. Hur lång tid de dragit in ditt körkort i Polen borde framgå av den information du fått vid tillfället, alternativt kommer det ett beslut hem i vilket det framgår.

Som jag tolkar din fråga har de tagit ditt körkort på plats (rent fysiskt omhändertagit det). I ett sådant fall kommer ditt körkort och domen att skickas till Transportstyrelsen i Sverige.

Transportstyrelsen kan besluta att ingripandet ska gälla även i Sverige

Det finns en möjlighet för Transportstyrelsen att dra in ditt körkort även i Sverige mot bakgrund av brottet du begått i Polen. Med svensk dom jämställs nämligen likvärdigt avgörande som meddelats av utländsk domstol eller annan utländsk myndighet (5 kap. 1 § tredje stycket Körkortslagen).

I ditt fall torde risken för att ditt körkort återkallas även i Sverige inte vara så stor då du varit under gränsen för rattfylleri i Sverige. Dock vill jag göra dig uppmärksam på att det i teorin är möjligt. Bestämmelserna om återkallelse av körkort finns i 5 kap. 3 § Körkortslagen, den punkt som i sådana fall skulle kunna vara aktuell är punkten 5 (att körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort).

Som svar på din fråga så kommer ditt körkort att skickas till Transportstyrelsen tillsammans med brottet och domen. Transportstyrelsen kommer att göra en egen bedömning om det även ska återkallas i Sverige. Om körkortet inte ska återkallas kommer du att få tillbaka det från Transportstyrelsen.

Du kan välja att antingen invänta kontakt från Transportstyrelsen eller att du själv kontaktar myndigheten. Transportstyrelsen kan informera dig vidare om vad som gäller i ditt enskilda fall och hjälpa dig att förhoppningsvis inom kort få tillbaka ditt körkort. Det kan dock vara en fördel att du kontaktar Transportstyrelsen och förklarar omständigheterna, då du behöver medföra ditt körkort när du kör bil i Sverige.

För att köra i Polen igen behöver du inte ta nytt körkort. Du är dock förbjuden att köra i landet under så lång tid som ditt körkort är indraget där. När den tiden gått ut är åter igen ditt svenska körkort giltigt i landet.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare