Hur får jag mitt ex att hämta sina saker?

Jag bor kvar i lägenheten efter skilsmässan. Mitt ex vägrar hämta sina kläder och prylar. Kan jag lämna dem vid hand lägenhet? Eller vad rekommenderar du?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få ditt ex att hämta sina saker kan du ansöka om vanlig handräckning hos kronofogden. Det är ett hjälpmedel kronofogden erbjuder just för de fall då man vill att någon ska hämta sina saker hos en eller lämna tillbaka någonting. Ansöker gör man enkelt med en blankett som du kan ladda ner från kronofogdens hemsida. Var då tydlig med vilka saker det gäller. Ansökan kostar 300 kr. Du kan begära ersättning för den kostanden i din ansökan. Du försöker kronofogden ta ut det av ditt ex.

När kronofogden får in en ansökan om vanlig handräckning skickar de ett brev till den kravet gäller (alltså din före detta) med ett föreläggande om att hen måste göra det du har begärt av denne. Förhoppningsvis kan detta få hen att förstå att du menar allvar och att han inte har något annat val än att göra det du ber om. Gör hen det ska du höra av dig till kronofogden och ta tillbaka din ansökan. Om hen inte hör av sig till kronofogden eller hämtar sina saker självmant kommer kronofogden att meddela ett utslag. I utslaget kommer det stå att du har rätt och att ditt ex måste hämta sina saker. Om du vill kan du även få hjälp av kronofogden med att verkställa beslutet om hämtning av sakerna.

Skulle ditt ex höra av sig till kronofogden och invända mot ditt krav kommer du att underrättas om det och då får du välja om du vill ta det vidare till domstol.

Läs mer på kronofogdens hemsida där du även hittar blanketten för ansökan.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare