Hur får jag fler pakeringsplatser?

Hej, jag bor i en hyresrätt Det är så att parkeringar finns inte tillgänglig för alla hyresgäster Vem är det man kontaktar för att få bygga fler parkeringar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Regler om hyra finns i 12 kap. jordabalken (JB). Som utgångspunkt finns det ingen rätt att som hyresgäst få sitt behov av parkeringsplats tillgodosett. Ifall du har avtalat om en parkeringsplats i anslutning till din hyresrätt så gäller de villkor som är avtalade mellan dig och din hyresvärd.

Ifall du inte hyr någon reserverad parkeringsplats har du alltså ingen möjlighet att utkräva en sådan. Ifall det är fallet rekommenderar jag dig att kontakta din hyresvärd för att begära fler platser.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare