Hur får jag en fordran verkställd?

Hej. En fråga .. min skilsmässa gick igenom -mars 16. Har inte ännu fått ut min del av den gemensamma fastighet som exmannen valde att bo kvar i! Ej heller för en gemensam tomt.. Hur ska jag gå tillväga? Är advokat det enda sättet? Har jag någon rätt till någon ekonomisk kompensation för utebliven del?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att din man har köpt din del av er tidigare gemensamma bostad men ännu inte betalt. Din fråga aktualiserar huvudsakligen rättegångsbalken (RB) och lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL).

Om din före detta make medger sin betalningsskyldighet, vilket han rimligen borde göra om den är grundad i en korrekt bodelning, kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten enligt 2 § BfL. Detta förutsätter att fordran är förfallen till betalning, alltså att din man borde betalt den vid det här laget. Detta kan du göra själv och mer information finns i länken nedan.
https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Om din före detta make däremot bestrider betalningsskyldighet av någon anledning kommer du behöva väcka talan i domstol om du ska få din fordran betald. Detta sker i form av en så kallad fastställelsetalan enligt 13 kap. 2 § RB, som resulterar i att en domstol avgör om din före detta make är betalningsskyldig eller ej. Skulle detta bli aktuellt rekommenderar jag att du kontaktar en yrkesverksam jurist för vägledning då detta är en förhållandevis invecklad bedömning.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare