FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/06/2018

Hur får jag bort en person från min hemadress?

Hej,

Jag har en ganska udda situation, jag köpte ett nytt hus för cirka två år sedan, för att min dåvarande sambo skulle känna sig hemma fick hon 5% av huset under sitt namn trots att jag har stått för alla kostnader som kan styrkas med dokument.

I okt 2017 valde hon att lämna mig och flyttade utomlands troligen för att träffa ny partner?

Hon har sitt adress fortfarande hos mig, hur får jag bort henne ifrån mitt hemadress?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Hur får du bort henne från din adress?
1. Det absolut lättaste sättet att få bort henne från din adress är om du kan få henne att självmant ändra den, antingen på skatteverkets hemsida eller vi en av deras blanketter som hon får fylla i och sända in till skatteverket.

2. Om ovanstående alternativ inte fungerar kan du ringa skatteverket och förklara din situation, alltså att personen i fråga inte har bott hos dig sedan oktober. Därefter kommer skatteverket att påbörja en utredning där de bland annat behöver utlysa detta i tidningar för att din föredetta sambo ska få möjlighet att bestrida ändringen av hennes adress. När allt detta är gjort kommer skatteverket kunna ta bort henne från din adress. Problemet med det här alternativet är att det är tidskrävande, därför skulle jag rekommendera dig att göra ditt yttersta för att använda dig av alternativ 1.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare