Hur får jag betalt för pengarna jag lånat ut?

Hej, jag har lånat ut 2000kr till en kille. Det finns bevis på att det är ett lån genom meddelanden osv. Alltså ett avtal. Pengarna jag lånade ut skulle vara för att personen är på semester och det strula med hotellet så personen behövde byta hotell. Vilket sist jag kollade hade personen i fråga inte ens gjort.

Ialllafall så skulle jag få tillbaka mina pengar 22 januari. Idag är det 2 februari och personen läser men ignorerar mina meddelanden. Finns det något jag kan göra åt saken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man behöver hjälp för att få en skuld betald kan man vända sig till Kronofogdemyndigheten. Det gäller även skulder mellan privat personer.

För att Kronofogdemyndigheten ska kunna kräva in en skuld måste skulden vara fastställd i ett betalningsföreläggande. Du kan ansöka om ett betalningsföreläggande här (länk) och läsa mer om hur du går till väga. Missa inte att en ansökningskostnad om 300 kronor kommer att tas ut. Ansökningskostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan.

Innan du ansöker om betalningsföreläggande kan du skicka ett skriftligt meddelande där du förklarar att du avser att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden om betalningen inte inkommer inom ett visst angivet datum. Många gånger är det tillräckligt att visa att man är alvarlig med sitt krav för att en person ska betala sin skuld.

Jag hoppas att jag har kunnat ge dig råd i din situation!

Lawline RådgivareRådgivare