Hur får jag betalt av de som köpte mitt aktiebolag?

Jag har sålt ett aktiebolag men ej ännu erhållit betalning för bolag/aktier enligt överenskommelse. Köpet gjordes 2015. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har sista datumen för betalning passerat kan du vända dig till Kronofogden. De kan hjälpa dig att kräva in pengarna köparna är skyldiga dig.

Vid mer omfattande överlåtelser är det inte ovanligt att man anger i avtalet vad som ska hända om betalningen förfaller. Om detta är fallet rekommenderar jag att ni i första hand följer vad som är skrivet i avtalet före ni går till Kronofogden.

Vill du att Kronofogden ska hjälpa dig driva in skulden följer du anvisningarna här.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare