Hur få tillbaka pengar man lånat ut?

Min ex man är skyldig mig 197.000kr sen 3 år tillbaka, han har haft stroke och åkt in och ut på sjukhus för olika saker och inte haft ett arbete på många år, han svarar undvikande hela tiden på mina frågor om avbetalning. Är livrädd att det ska hända honom nåt så jag förlorar mina pengar. Vet inte vad jag ska göra? Tror kronofogden måste bli enda alternativet. Eller finns det nåt annat sätt? Just nu får han ut 10.000kr från försäkringskassan varje månad.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först redogöra för när din ex-man är skyldig att betala och sedan vad du bör göra nu. På slutet kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Eftersom din fråga handlar om en fordran (skuld) blir skuldebrevslagens (SkbrL) bestämmelser om enkla skuldebrev tillämpliga.

När är han skyldig att betala?

Eftersom din ex-man har lånat pengar av dig står det klart att han idag har en skuld till dig. Av din fråga framgår det inte ifall ni avtalat om en avbetalningsplan eller inte, d.v.s bestämt när han skulle betala av skulden. Ifall ni inte har avtalat om någon avbetalningsplan är han skyldig att betala dig när du begär det, se SkbrL 5 §. Annars är han skyldig att följa avbetalningsplanen.

Vad bör du göra nu?

Först borde du höra av dig till honom igen och förklara att han måste betala tillbaka pengarna annars kommer du ta ärendet vidare till kronofogden. Förhoppningsvis väljer han att betala redan då.

Om han fortfarande vägrar att betala bör du, precis som du är inne på, vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande, se här. Du hittar även mer information om detta i lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Att ansöka om betalningsföreläggande innebär att kronofogdemyndigheten hjälper till att fastställa skulden. Det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande men denna summan kan du begära att din ex-man ska ersätta dig för. Efter att du ansökt kommer kronofogdemyndigheten att skicka ut ett brev med ditt krav på betalning till din ex-man. Sedan finns det tre tänkbara scenarion:

1) Han betalar dig.

2) Han bestrider skulden. I sådana fall får du välja om du vill ta ärendet vidare till domstol.

3) Han svarar inte och då kommer kronofogdemyndigheten att besluta om verkställande, vilket betyder att din ex-man ska betala till dig. Huvudregeln är då att kronofogdemyndigheten kommer att driva in skulden åt dig.

Om den andra situationen skulle inträffa och han bestrider skulden är det upp till dig om du vill ta ärendet vidare till domstol. Jag skulle rekommendera dig att tänka igenom det noga och redogöra med en jurist innan du beslutar om det, då en domstolsprocess kan komma att kosta dig pengar. Det beror också på hur bevisläget ser ut, ifall ni enbart har ett muntligt avtal kan det vara svårt att bevisa att skulden faktiskt existerar. Eftersom jag inte känner till alla omständigheter kan jag inte uttala mig om ifall du borde ta det vidare till en eventuell domstolsprocess, utan jag rekommenderar i sådana fall att du redogör med en jurist.

Sammanfattning

Din ex-man är skyldig att betala dig de pengar som ni kommit överens om. I första hand rekommenderar jag dig att höra av dig till honom och meddela att om han inte betalar kommer du ta ärendet vidare till kronofogden. Förhoppningsvis väljer han att betala redan då. I andra hand bör du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Då kommer kronofogden höra av sig till din ex-man och hjälpa dig att driva in skulden så länge han inte bestrider den. Ifall han bestrider skulden är det upp till dig om du vill ta ärendet vidare till domstol. Min rekommendation är att du i sådana fall redogör med en jurist då en domstolsprocess kan komma att kosta dig pengar.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen! Ifall du behöver mer specifik juridisk rådgivning kan du höra av dig till Lawlines juristbyrå.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare