Hur driver jag in en skuld från en privatperson?

Hej.

Jag har sålt en mobil till en person för 4000kr på avbetalning som han skulle betala på 2 månader. Han hjälpte mig att laga min bil senare så då bestämde vi att dra av 1000kr från skulden på mobilen. Det har gått 8 månader och jag har inte fått pengar.

Idag så tog jag upp det med han igen då säger han att jag är skyldig han pengar eftersom det han fixade på min bil skulle kosta en förmögenhet på en riktig bilverkstad. Jag har sms konversationer på allt detta. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon är skyldig en pengar men vägrar att betala kan man vända sig till Kronofogden för att få hjälp. Det du kan göra nu är att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.

När Kronofogden fått in din ansökan skickas ett brev (ett föreläggande) till personen (svarande) som du vill kräva betalt från. Brevet innehåller ett delgivningskvitto som svarande ska skriva på och skicka tillbaka till Kronofogden eftersom det utgör ett bevis på att brevet kommit fram.

Personen som fått brevet kan agera på tre olika sätt:
Personen betalar hela skulden till dig. Skulle du få betalt för hela skulden måste du snabbt och skriftligen ta tillbaka din ansökan. Blir en del av skulden betalt ska du meddela Kronofogden även det.

Personen invänder mot/bestrider skulden. Du får då en möjlighet att välja om du vill att ärendet ska fortsätta att handläggas av domstol. I det fall du väljer att ärendet ska handläggas av domstol måste du betala en avgift på 600 kr eller 2500 kr. Vilken av avgifterna som gäller beror på hur stor skulden är och hur målet kommer att handläggas hos domstolen.

Personen svarar inte. Om detta händer meddelar Kronofogden ett utslag som innebär att svaranden måste betala det belopp som du har begärt. Även i det här skedet kan svaranden invända och begära återvinning. Det innebär att ärendet tas över av domstol och handläggs där om du betalar avgiften.

Om du får ett utslag om betalningsföreläggande börjar Kronofogden automatiskt att arbeta med att verkställa utslaget, det vill säga driva in skulden. I annat fall kan du ansöka om verkställighet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare