Hur delas samboegendom om ni går skilda vägar

Hej Lawline

1986 köpte jag och min dåvarande sambo ett hus tillsammans, hon flyttade 1989 från huset. 1992 flyttade min nuvarande sambo in. 1993 köpte jag ut sambon som jag köpte huset tillsammans med 1986. Hur delas huset om min nuvarande sambo och jag går skilda vägar. Jag står som ensamägare på lagfarten.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom frågan gäller sambor kommer sambolagen (SamboL) att tillämpas.

Vem anses som sambor

Sambor är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § SamboL). Det föreligger en presumtion att två personer är sambor om de är folkbokförda på samma adress. Denna presumtion kan dock brytas om man bevisar att något annat gäller.

Samboegendom

Samboegendom utgörs av sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats genom gemensam användning och om inget annat har avtalats mellan samborna (3 § SamboL). Förvärv innan ett samboförhållande anses vanligtvis inte utgöra förvärv för gemensam användning. Avgörande är dock avsikten med den förvärvade egendomen.

Förutsatt att det är frågan om ett samboförhållande i detta fall, är huset införskaffat innan samboförhållandet ingicks. Eftersom din nuvarande sambo inte har köpt sig in sig huset finns det inget som visar på att huset ska utgöra samboegendom i lagens mening. Det innebär att eftersom huset som ni bor inte införskaffades för gemensam användning i förhållande till ert samboskap så ska huset inte ingå i en bodelning om ni separerar och går skilda vägar.

Samboavtal

Om du vill vara helt säker på att inte behöva lösa ut din sambo ur huset så rekommenderar jag att ni skriver ett samboavtal där ni avtalar om att huset inte ska ingå i bodelningen. Ett samboavtal får upprättas både innan och under samboförhållandet. Men avtalet måste vara skriftligt och undertecknas av bägge parter för att få lagfart (9 § SamboL).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sophie Amalie BöjeRådgivare