Hur delas möbler vid en separation för sambos?

Hej! När vi blev samboende i den gemensamt köpta villan möblerade vi huset med mina möbler som jag köpt innan vi köpte huset och flyttade ihop. Hur skall möblerna delas vid en separation? //Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Eftersom din fråga gäller ett samboförhållande så kommer jag utgå från sambolagen (SamboL) när jag besvarar din fråga.

Utgör möblerna som är införskaffade innan samboendet samboegendom?

För att möbler som ni har i eran villa ska klassas som samboegendom krävs det att möblerna förvärvats för gemensamt bruk. Eftersom det är dina möbler du köpt innan ni flyttade ihop har de rimligtvis inte införskaffats för gemensamt bruk även om de just nu används av er gemansamt. Således klassas inte möblerna i eran villa som samboegendom (3 § SamboL)

Vad innebär det att möblerna inte utgör samboegendom vid en bodelning?

Vid en separation för dig och din sambo innebär detta att du ska behålla möblerna själv då de inte ska räknas in vid bodelningen med tanke på att möblerna inte utgör samboegendom (8 § SamboL).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare