Hur delas lägenheten vid en separation om min sambo köpt den själv?

Hej!

Jag och min sambo funderar på att köpa lägenhet, men banken godkänner inte mig som lånetagare då jag ej har en tillsvidare tjänst och lånet påverkas negativt om vi skulle söka lån tillsammans. Nu funderar vi på ifall min sambo ska köpa lägenhet på egen hand och därmed stå som lånetagare själv, samt som ägare själv. Jag har dock pengar så att vi skulle kunna dela kontantinsatsen 50/50 och skulle då även planera att dela på alla lån- och amorteringskostnader 50/50. Min fråga är hur vi bör lösa detta juridiskt? Bör vi upprätta ett skuldebrev eller skulle sambolagen lösa det rättvist vid en eventuell separation?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om din sambo köper en lägenhet på egen hand och står som lånetagare och ägare själv blir det avgörande vid en eventuell separation om lägenheten har varit avsedd för ert gemensamma bruk, alltså om ni köpt den i syftet att ni båda ska bo där. Då räknas lägenheten som samboegendom och precis som du säger är det sambolagen (SamboL) som blir tillämplig i ert fall. Vid en eventuell separation ska all samboegendom delas lika om någon av er begär det och samboegendomen är alltså er bostad och ert bohag som köpts eller skaffats tillsammans (3 § SamboL).

Sambolagen är dock inte en tvingande lag utan ni har själva frihet att bestämma hur ni vill att lägenheten ska fördelas vid en eventuell separation (9 § SamboL). Förslagsvis som du säger, genom ett skuldebrev, men det ska kompletteras med ett samboavtal. Samboavtalet behövs för att förtydliga att ni inte vill att sambolagens regler ska tillämpas.

För att sammanfatta

Du kommer få rätt till halva lägenheten vid en eventuell separation om ni inte vill dela upp det på något annat sätt. I ett samboavtal kan ni skriva att lägenheten inte ska utgöra samboegendom och alltså inte delas lika. Samboavtalet tillsammans med det skuldebrev ni upprättar för att förtydliga din skuld till din sambo är en rättvis lösning om ni strävar efter att i slutändan ha betalat lika mycket.

Vi på Lawline hjälper dig gärna att skriva samboavtalet och skuldebrevet, om ni vill boka tid med någon av våra duktiga jurister, boka här.

Våra avtal finns att tillgå här:
Samboavtal
Skuldebrev

Lycka till!

Maya HempelRådgivare