Hur delar sambor på pengar vid en separation?

Vem har rätt till en sambos pengar vid separation? Vi har separerat, vi var sambos och inte gifta. Vi har barn ihop. Nu vill hen att de pengar som jag har sparat ska delas på barnen, för hen anser att vi har sparat dem till barnen. För deras framtida köp mm. Jag anser att pengarna i mitt namn är mina och att jag får göra vad jag vill med dem. Även om jag eventuellt har tänkt att en del av pengarna kan komma att gå till barnen ifall de behöver hjälp med större köp mm så är det väl ändå jag som äger pengarna och kan göra som jag vill? Hur är det, Vem har rätt här? Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att du undrar huruvida dina banktillgångar ska delas lika mellan dig och din tidigare sambo vid en separation. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av bestämmelser som återfinns i sambolagen (SL). Jag utgår i mitt svar från att du och din tidigare sambo inte tecknat något samboavtal och att sambolagens bestämmelser därför är tillämpliga.

Hur görs en bodelning när samboförhållandet upphör?

Det som utgör samboegendom är den gemensamma bostaden och bohaget, såtillvida att detta har införskaffats för gemensamt bruk (3 § SL). Med bohag avses exempelvis möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre (6 § SL). Det som inte utgörs av den gemensamma bostaden eller bohaget ska därmed inte delas mellan makarna, exempelvis banktillgodohavanden eller personliga ägodelar. Det som ingår i bodelningen är sådant som har förvärvats i syfte att användas av samborna tillsammans, d.v.s. inte sådant som införskaffades innan samboskapet inleddes. Du har alltså, precis som du säger, rätt att behålla dina banktillgodohavanden vid separationen oavsett om dessa avses användas för framtida köp till era gemensamma barn.

Jag hoppas mitt svar gett dig lite klarhet i situationen, annars är du självklart välkommen att återkomma till oss på Lawline. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare