Hur delar man på bilen när sambos ska separera?

Hejsan!

Jag och min sambo ska separera och han ska köpa ut mig ifrån huset. Vi har en bil som vi köpte tillsammans för tre år sedan men som vi har betalat av nu. Jag står på bilen. Bilen är värd ca:85.000kr. Hur gör man för att dela på en bil? Ska man dela på beloppet eller ska jag ge honom hela summan?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag utgår från din fråga att något samboavtal inte föreligger. Om ni har ett samboavtal är det såklart den som gäller i första hand.

Dold samäganderätt

Det ni ska börja med att tänka på är om det föreligger dold samäganderätt när det kommer till bilen d.v.s. var syftet med bilköpet att ni båda skulle använda den och vara ägare? När dold samäganderätt föreligger är regeln att man delar lika på värdet, se 1 § samäganderättslagen. Alltså om du vill behålla bilen ska du betala din sambo 42 500 kr eller om din sambo vill behålla bilen ska han betala dig 42 500 kr.

Lite förenklat kan man säga att tre kriterier bör vara uppfyllda för att dold samägande ska föreligga, vilka dessa är:

1. Att ena sambon inköpt egendomen i eget namn men för parternas gemensamma bruk.

2. Att den andre sambon tillfört ekonomiskt tillskott som möjliggjort/underlättat förvärvet.

3. Att sambon som utåt sett står som ägare till egendomen insett syftet bakom det ekonomiska tillskottet (d.v.s. att ni ska vara gemensamma ägare till bilen).

Om dold samäganderätt inte föreligger

Om dold samäganderätt inte föreligger brukar man säga att båda sambon äger andelar av bilen i förhållande till personens insats t.ex. om du har betalat 70 % av bilen och din sambo 30 %, så ska du betala din sambo 30 % av bilens nuvarande värde (85 000*0,3= 25 500 kr) om du vill behålla bilen. Han ska betala 59 500 kr till dig om han vill behålla bilen.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare