FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/09/2017

Hur byter man mellannamn?

Jag vill byta min mellan namn. vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett mellannamn är ett namn som man har mellan sina förnamn och sitt efternamn. I år fick vi en ny lag som ändrade reglerna för mellannamn. Den nya lagen innebär att man inte längre kan lägga till mellannamn. Du kan däremot ändra mellannamn som du redan har. Ditt mellannamn kan du antingen ta bort eller omvandla till efternamn.

Om du vill lägga till ett namn kan du lägga till det som förnamn. Du kan ha flera förnamn och du bestämmer själv vilket namn som ska vara ditt tilltalsnamn och vilken ordning dina namn ska ha.

Om du vill ändra dina namn ska du vända sig till Skatteverket (3§ Personnamnslagen). Du ändrar ditt mellannamn genom en blankett som du kan hämta ner på Skatteverkets hemsida. Att ändra sitt mellannamn kostar ingenting.

Hoppas detta hjälpte dig!

med vänlig hälsning

Charlotta NermarkRådgivare