FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/01/2019

Hur byter jag efternamn?

Hur gör jag om jag är under 18 och vill byta efternamn med föräldrars tillåtelse, är det gratis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du vill ändra ett namn ska du vända dig till Skatteverket (3 § lag om personnamn). På Skatteverkets hemsida finner du blanketter och instruktioner för hur du går till väga. Priset varierar, t.ex. är det gratis att byta till förälders efternamn, medan det kostar 1800 kr att byta till ett nybildat efternamn.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare