Hur bostad undantas från samboegendomen

Jag har köpt en bostadsrätt till min dotter. Hon är 20 år. Hon kommer enligt kontraktet att äga 1/10 och jag 9/10. Hon ska bo i lägenheten men jag äger den. Hon vill att hennes pojkvän flyttar in samtidigt och i lagens mening blir dem då sambo. Ska hon och pojkvännen skriva avtal att frångå samborätten för hennes 1/10? Räcker det eftersom det framgår i köpekontraktet vår uppdelning och att jag är majoritetsägare? Eller ska något annat avtal upprättas? Eller räcker det som står i kontraktet och inget behov av samboavtal behövs (annat än om dem vill skriva om bohag etc?)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Ett samboförhållande regleras i sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). I 3 § föreskrivs att sambors gemensamma boende utgör samboegendom. Det finns dock undantagsfall i 4 § och 9 §, vilka kan innebära att bostaden under vissa förhållanden kan anses vara samboegendom. Dessa undantag kan dock avtalas bort, och kommer med största sannolikhet inte att bli tillämpliga eftersom du äger 90 % av bostadsrätten.

För att vara helt på den säkra sidan råder jag dig ändå till att låta din dotter och hennes sambo upprätta ett samboavtal, av vilket det framgår att bostadsrätten är hennes enskilda egendom och alltså inte ska ingå i en eventuell bodelning ifall de separerar.

När man skriver ett samboavtal kan det även vara bra att ta upp andra saker som kan orsaka bråk ifall de skulle flytta isär. man kan exempelvis göra en lista över vem som tillför vad till lägenheten (möbler och andra saker). Möbler, köksutrustning och andra saker som är införskaffade för att användas gemensamt i hemmet kommer annars att delas lika vid en bodelning (samboegendom). En bodelning måste dock begäras av någon av samborna.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare