FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/05/2020

Hur bör jag tänka kring att investera tid och pengar i fastigheter som inte är mina?

Min mor har 2 fastigheter, bostad o fritidshus. Hon äger båda till 100% efter far gick bort

Jag har inga syskon.

Hon säger jag får vara o göra vad jag vill i fritidshuset.

Till frågan

Det är större renoveringar som måste göras omg. Spis, skorsten, nytt tak. Osv.

Hon har inga pengar o förväntar sig jag ska betala. Samt göra allt med o runt hantverkarna på min lediga tid

Det tråkiga är ju att jag inte får rot avdrag o lägga pengar känns fel i ngt jag inte äger.

Vad är era råd o tips runt detta för att lösa det mest ekonomiskt o praktiskt.

När min väninna sa åt mor o sälja det till sitt enda barn blev svaret. Så länge jag lever så äger jag det !

Det tråkiga är ju att jag tappar både kraft o ork. Har jag otur kan hon ju sälja det rakt av till någon annan.

Tacksamt för hjälp// mvh ö..e

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I denna situation så skulle jag råda dig att inte betala för renoveringar eller underhåll. Detta då du inte är ägare till någon av husen och därmed tillför ett värde till något du eventuellt inte kommer att få ta del av sedan. För rent juridiskt sett skulle din mor kunna tänkas sälja någon eller båda av dessa fastigheter medans hon fortfarande lever. I sådana fall står du där och har investerat både tid och pengar i någonting som du inte får rätt till.

Om du ändå vill hjälpa din mamma med detta så är min huvudsakliga rekommendation att försöka prata med din mamma själv och förklara hur det ser ut ifrån ditt perspektiv.

Då kan du ge förslaget att du får köpa fastigheterna med villkoret att hon får bo och nyttja dessa hur hon vill så länge hon är i livet. Samt att du under denna tid inte får sälja fastigheterna vidare (om detta känns okej för dig). Vissa villkor vid köp av fastighet måste dock framgå av köpehandlingen, till exempel överlåtelseförbud (4:3 JB). Därmed bör ni vara noga med att villkoren framgår på rätt ställe om ni genomför detta förslaget.

Om detta ändå är uteslutet för din mamma kan ni upprätta ett skuldebrev med den summa pengar som din mamma blir skyldig dig för renoveringarna. Detta för att säkra din rätt till att få tillbaka pengarna om din mamma skulle sälja fastigheterna innan hennes bortgång. Om din mamma då skulle neka dig pengarna så kan skuldebrevet användas för att få handräckning av kronofogden för att få tillbaka pengarna.

Om inget av dessa alternativ fungerar för er eller känns bra för dig men du ändå vill betala för renoveringarna, samt lägga tiden. Så skulle jag rekommendera dig om att du åtminstone är försäkrad om att din mamma inte skrivit något testamente som gör att du inte kommer ärva dessa hus. Så du därmed med säkerhet kan veta att du är arvtagaren till husen om hon har kvar dem tills hon avlider.

I övrigt så kan jag enbart råda dig att noga tänka över hur du vill att upplägget ska se ut och inte gå med på något som inte känns okej för dig. Det ska kännas bra för er båda i slutändan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att ni kan komma fram till en bra lösning för er båda.

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare