Hur blir jag skuldfri fort?

Jag undrar om man kan bli skuldfri fort. Har en skuld hos KFM på 300000 kr och har en löne utmätning på 12450 kr varje månad. Fick nyss avslag på min ansökan om skuldsanering.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den snabbaste vägen att bli skuldfri fort är givetvis att betala av sina lån snabbt, något som inte är lätt alla gånger. Att du har utrönt möjligheter till skuldsanering är en bra början, om du vill läsa mer om skuldsanering kan du göra detta i skuldsaneringslagen.

Varje kommun har en skyldighet att hjälpa dig med en skuldrådgivare (5 kapitlet 12 § socialtjänstlagen; 3 § skuldsaneringslagen). Jag skulle därför rekommendera dig att kontakta din kommuns skuldrådgivare för att få råd kring hur just du kan göra för att bli skuldfri fort. En skuldrådgivare kan hjälpa dig att ompröva eller överklaga ditt beslut om skuldsanering (Konsumentverket). En skuldrådgivare kan även, om du inte kvalificeras för skuldsanering, förutom att hjälpa till med att skapa realistiska betalningsförslag vid frivilliga överenskommelser, hjälpa dig att förhandla fram nya betalningsvillkor hos fordringsägarna (Konsumentverket). Om du vill läsa mer om skuldrådgivare kan du göra det på Konsumentverkets hemsida.

Att du har utrönt dina möjligheter för skuldsanering är bra (2 § skuldsaneringslagen), men eftersom du har fått avslag på din ansökan rekommenderar jag dig till att kontakta kommunens skuldrådgivare.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare