Hur blir det med det jag investerar i min sambos hus om vi går isär?

Hej jag har blivit sambo med en man som redan innan äger sitt hus.

Hur blir det när jag i samband med renovering och nya inköp "investerar" i fastigheten? Om vi mot all förmodan skulle gå skilda vägar i framtiden tänkte jag mest på. Är det bättre att jag köper in mig som delägare i fastigheten? Eller giftermål?

Tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det förhållande din fråga handlar om regleras av sambolagen (SamboL) och äktenskapsbalken (ÄktB). Svaret på din fråga är att du troligtvis inte har någon rätt till nya inköp och/eller "investeringar" i fastigheten som är din sambos utan att vidta några åtgärder. Det baseras på att den samborättsliga lagstiftningen endast tar med en bostad som "förvärvats för gemensam användning" (3 § SamboL), vilket ju inte skett i ert fall då din sambo ägde huset innan ni träffades, samt på s.k. praxis från Högsta domstolen där liknande frågor prövats.

Om du vill gå in som delägare i fastigheten

Att gå in som delägare i fastigheten är möjligt. Om du vill gå in som delägare i fastigheten behöver det ske en överlåtelse av den del som du ska överta. Detta kan ske genom köp eller gåva. Av din fråga tolkar jag det som att du vill köpa dig in i fastigheten. Det ni behöver få klart för er då är hur stor andel du ska köpa, och därmed äga. När ni bestämt detta behöver ni upprätta en överlåtelsehandling (vid köp blir det ett köpeavtal), för denna kan ni ta hjälp av en jurist om ni vill.

Samboavtal

Om du skulle gå in med en annan andel än 50 %, dvs. hälften, i fastigheten kan det också vara bra att tänka på ett samboavtal. Ett samboavtal kan vara till för att avtala bort sambolagens regler om bodelning, som föreskriver en hälftendelning, vilket t.ex. kan användas för de fall då man vill ta med sig lika mycket ut som man går in med (9 § första stycket SamboL).

Giftermål

Att gifta er är också ett alternativ. Då blir huset tillsammans med dess "innehåll" (möbler osv) s.k. giftorättsgods, vilket ingår i en bodelning vid en eventuell skilsmässa (9 kap. 1 § ÄktB). På så sätt får du ju del av din investering. Här ska dock noteras att om huset är behäftat med en föreskrift om att det ska utgöra enskild egendom så är det inte giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB).

Behöver du hjälp av en jurist för att upprätta en överlåtelsehandling hjälper Lawline dig gärna, ta kontakt via följande länk: https://lawline.se/boka

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare