Hur bevisar man hot?

Hej!

Om jag bor ett höghus i stor städer och någon hotat mig genom porttelefonen, kan man bevisa det? Isåfall hur? Har inte spelat in.

Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du anser att du blivit hotad är det möjligt att göra en polisanmälan. Anmälan kan ske genom att du besöker din lokala polisstation eller att du ringer 114 14.

Har det begåtts ett brott kommer det att inledas en förundersökning. Saknas det bevis är dock risken stor att förundersökningen läggs er. Ett bevis är det du säger att har hänt, däremot måste det dels finnas en gärningsman, dels måste åklagaren kunna bevisa att den påstådda gärningsmannen faktiskt begått brottet. En inspelning är ett sätt att föra i bevisning att hotet har skett, dock har du ingen sådan. Ett annat sätt att eventuellt bevisa det är om du har ett vittne som var där när det skedde och hörde det, eller om något vittne varit på utsidan vid porttelefonen och sett det. All information du har rekommenderar jag att du överlämnar till polisen vid en eventuell polisanmälan.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare