Hur bestrider man en parkeringsavgift?

Hej! Vi var inne på en parkeringsplats på Friggagatan i Göteborg, vi skulle hämta upp en kompis som hade stora väskor med sig då hon skulle till flygplatsen. Parkeringen låg precis intill hennes lägenhet på Bandgårdsgatan. Det fanns ingen tillgänglig parkeringsplats så vi cirkulerade runt i 5 minuter efter en ledig i väntan på henne. Notera också att vi max stod stilla någon minut emellan vi körde fram och tillbaka. Tillslut ser vi att hon är på väg ner och stannar då bilen för att plocka upp henne. Då kommer det fram en parkeringsvakt och fotar bilen och skriver ut en p bot (när vi sitter i bilen). Vi försöker förklara att vi har letat efter parkering och att vi ska hämta upp min kompis men han är oerhört otrevlig och säger att det är olagligt att stå utan parkerings plats i mer än 5 minuter... vi förklarade då att vi har cirkulerat efter En plats i dessa 5 minuter vi har varit inne på parkeringen. Han fnyser bara till och säger att vi ska sticka där i från och kastade in p boten i min sambos ansikte.. vi har nu ringt dom men dom ger ingen vika och säger bara att vi måste betala. Denna bot var på 850 kr.. vilket jag finner i det dyrare slaget för något som kanske inte ens ska ge en p bot! Det stod heller inga skyltar om att man inte får cirkulera och vänta på en parkering! Eller något om att man inte får stilla i längre en 5 min! (Som han påpekade att vi hade gjort)

Hur driver man detta vidare?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om parkeringsanmärkningar

Förfarandet kring parkeringsanmärkningar regleras i lagen om felparkeringsavgift. Lagen är tillämplig på personer som överträder meddelade föreskrifter avseende parkerande eller stannande av fordon enligt 1 § lagen om parkeringsavgift. En polisman eller förordnad parkeringsvakt får meddela parkeringsanmärkningar och det är som huvudregel ägaren av bilen som är ansvarig för att felparkeringsavgiften betalas enligt 4-5 §§ lagen om felparkeringsavgift.

Rättelse och bestridande av parkeringsanmärkning

Anser du att du felaktigt meddelats en parkeringsanmärkning ska du ansöka om rättelse hos Polismyndigheten enligt 8 § lagen om felparkeringsavgift. Om rättelsen bifalls ska betalningsansvaret undanröjas. Observera dock att även om du ansöker om rättelse och rättelsen beviljas ska du alltid betala felparkeringsavgiften inom föreskriven tid enligt 7 § lagen om felparkeringsavgift.

Om rättelsen inte bifalls av Polismyndigheten ska du underrättas om möjligheten till bestridande av parkeringsavgiften enligt 8 § 2 st. lagen om felparkeringsavgift. Du ska bestrida parkeringsavgiften skriftligen till Polismyndigheten inom sex månader från dess att du har betalat parkeringsavgiften enligt 9 § lagen om felparkeringsavgift. Om bestridandes bifalls undanröjs betalningsansvaret för parkeringsavgiften. Skulle bestridandes inte bifallas kan du överklaga beslutet till tingsrätten enligt 10 § lagen om felparkeringsavgift.

Du kan läsa mer om parkeringsanmärkningar och hur man går tillväga för att ansöka om rättelse och eventuellt bestrida parkeringsavgiften på Polismyndighetens hemsida här.

Jag rekommenderar att du kontaktar Polismyndigheten på telefon 11414 eller besöker en polisstation för att gå vidare med detta ärende. Oavsett glöm inte att betala in parkeringsavgiften inom föreskriven tid.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare