Hur bestrider jag inkasso?

Hej. Var in på en dating site och betalade 349 kr för en månad. Men när transaktionen va klar hade dom dragit för tre månader. Tre månader senare så drog dom igen. Bytte kort. Fick hot om inkasso som jag ignorerade. Idag dök ett inkasso upp från en firma som heter paidwings ag. Vill absolut inte betala detta då jag inte godkänt något abonnemang . Vad göra? Tror många med mig har blivit utsatta för det här.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga har du blivit fakturerad för en tjänst du inte avtalat om och nu fått ett inkassokrav om den. För att gå vidare är min rekommendation att du bestrider inkassokravet direkt till inkassoföretaget. Utifrån den beskrivning du ger verkar det röra sig om ett utländskt inkassobolag varför det kan vara en god idé att göra bestridandet på engelska. Tänk på att spara kopia på det du skickar.

Om inkassobolaget skulle välja att skicka fordran vidare till Kronofogden måste du bestrida det även i det skedet. Borgenären (den det påstås att du är skyldig pengar) måste i sådana fall vända sig till domstol för att ha möjlighet att gå vidare med ärendet. Om det går till domstol måste din motpart bevisa att det finns ett avtal och en skuld er emellan. Så kan göras bland annat genom att uppvisa ett ingånget avtal, vilket det enligt din uppgift inte finns.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare