Hur bestrider jag en parkeringsbot?

Hej!

Jag råkade trycka en siffra fel på mobilen då jag skulle anmäla parkering(betala) så det blev 6 istället för 9 så då var det fel regnr och jag fick en bot och jag stod på andra sidan gatan och hann inte över då hon skrev en direkt. Hon skrev att hon varit där i 10 min vilket hela familjen samt de som stod och väntade på bussen intygar att hon inte gjorde. Tog 30 sek för henne och jag hann inte över gatan, medan jag sprang och visslade efter henne så gick hon snabbt iväg. Då säger hon att jag inte betalat, vilket jag gjort men råkat som sagt trycka på fel siffra. Det låter så konstigt att man får en bot för 5 min och jag har betala fast fel regnr.. Finns det inget man kan göra???

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmän eller privat mark?

Det är skillnad på om du parkerat på privat mark eller på allmän mark. Om du fått en så kallad kontrollavgift ska du kontakta företaget som utfärdat boten för att bestrida den. Detta gäller för privat mark, och du bör kunna hitta information om företaget på själva boten. Om du istället fått en parkeringsanmärkning för parkering på allmän mark ska du vända dig till polismyndigheten. Det ska finnas en adress till den aktuella polismyndigheten på parkeringsboten.

Om du anser att du fått en felaktig parkeringsbot kan du bestrida den, oavsett vilken typ av parkeringsbot du har fått. Ju mer bevisning du har, desto bättre. För parkeringsanmärkning finns en blankett att fylla i för bestridandet på polisens hemsida.

Betala alltid parkeringsboten

Oavsett om du tänker bestrida parkeringsboten eller ej så är det viktigt att du betalar den för att undvika att den går till kronofogden. Om ditt bestridande går igenom kommer du att få tillbaka pengarna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare