FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/08/2020

Hur beskattas en gåva av en fastighet?

Hej fått ett fritidshus i gåva av min mamma tidigare vill nu ge det till min son i gåva blir det någon skatt för mig då och kan sonen ge mig pengar som gåva då.

mvh Janne

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kommer inte att betala någon skatt

Den som säljer en fastighet ska inkomstbeskattas för den vinst som gjorts på fastighetsförsäljningen, vilket framgår av 42 kap. 1 § inkomstskattelagen. När en fastighet byter ägare genom en gåva gäller dock andra regler. Här sätts istället den så kallade kontinuitetsprincipen, vilket innebär att den som tar emot gåvan träder in i gåvogivarens skattemässiga position. Denna princip återfinns i 44 kap. 21 § inkomstskattelagen.

När någon träder i den tidigare ägarens skattemässiga position innebär detta att skatteskulden skjuts på framtiden, alltså till nästa försäljning. För att förstå hur detta fungerar i realiteten kommer här ett räkneexempel:

Om din mamma köpte fastigheten för 500 000 kr, och sedan ger denna i gåva till dig, och du sedan ger fastigheten i gåva till din son, som vid ett senare tillfälle säljer den för 1 500 000 kr, beräknas vinsten bli 1 000 000 kr. Denna summa kommer du kunna kvotera till 22/30, enligt 45 kap. 33 § inkomstskattelagen, vilket alltså innebär att endast 22/30 av vinsten, 733 333 kr kommer att tas upp till beskattning. Denna summa ska beskattas med 30 %, enligt 65 kap. 7 § inkomstskattelagen, och skattesatsen kommer alltså att bli 220 000 kr.

Formkrav vid gåva av fastighet

För att gåvan ska vara giltig krävs att samma formkrav som förutsätts vid en överlåtelse av en fastighet enligt 4 kap. 1 § jordabalken. Gåvobrevet ska vara underskrivet av såväl dig som din son, det ska framgå att det är en gåva, och fastigheten ska även pekas ut i gåvobrevet. Det är även viktigt att din son söker lagfart inom tre månader efter att gåvobrevet har upprättats, vilket anges i 20 kap. 1-2 § jordabalken.

För vidare vägledning i hur ett gåvobrev kan utformas rekommenderar jag våra avtalsmallar, som du hittar här.

Vänliga Hälsningar,

Aras TofekRådgivare