FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt01/04/2022

Hur beskattas en från utlandet som flyttar till Sverige?

Hej! Jag är amerikansk medborgare men ska flytta till Sverige med min Svenska fru och våra barn. När jag fått uppehållstillstånd blir jag skattskyldig i Sverige för amerikanska tillgångar och inkomster eller är jag bara skattskyldig för inkomster genererade i Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skattskyldighet skiljer sig genom att man antingen är obegränsat- eller begränsat skattskyldig, vilket regleras i inkomstskattelagen, IL. Jag ska nedan redogöra för vad det innebär och vad som gäller för din del.

Obegränsat skattskyldig är den som antingen är (3 kap. 3 § IL):

- Bosatt i Sverige, d.v.s. folkbokförd här i landet.

- Den som stadigvarande vistas i Sverige, vilket brukar anses vara fallet när man vistats här i ca 6 månader eller 83 dagar i rad.

- Den som har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare varit bosatt här.

Obegränsad skattskyldighet innebär att man är skattskyldig för alla sina inkomster i Sverige och utlandet (3 kap. 8 § IL). Är man inte obegränsat skattskyldig kan man vara begränsat skattskyldig vilket innebär att man endast är skattskyldig för vissa inkomster (3 kap. 17 § IL).

Ditt fall

I din fråga framgår det att du flyttar till Sverige med din svenska fru och era barn och planerar att få/har fått uppehållstillstånd och jag presumerar då att du kommer att folkbokföra dig här i Sverige och därmed kommer att stadigvarande vistas här ett tag framöver. Då du antingen kommer anses bosatt här eller stadigvarande vistas i Sverige kommer du räknas som obegränsat skattskyldig och bli skattskyldig för både inkomster genererade i Sverige och amerikanska tillgångar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare