Hur beräknas uppsägningstiden när jag delgavs uppsägningen första dagen på månaden?

Jag är en 85-årig gubbe som bott i samma bostadsrättslägenhet i 27 år. Bostadsrätten ägdes av min sambo som avled för sex år sedan. Min sambos önskan var att jag skulle bo kvar i lägenheten, en önskan som också

stöddes av hennes två döttrar. Nu har dom emellertid ändrat sig och lägenheten skall säljas.

Jag fått en skriftlig uppsägnig. Den kom första juni. Jag är uppsagd från första september.

Min fråga: Skall juni räknas som uppsägningsmånad? Min tolkning är att den månad man får uppsägningen inte skall räknas utan att uppsägningsmånaderna därför blir juli, augusti och september med utflyttning

30 september. Har jag tolkat bestämmelserna rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller uppsägningstid för uthyrning av bostadsrätter så gäller, när kontraktet säga upp av hyresvärden, att hyresavtalet ska upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen om ni inte kommit överens om en ännu längre uppsägnings tid (3 § privatuthyrningslagen). Min tolkning är alltså att om den skriftliga uppsägningen delgavs dig den 1 juni så gäller, precis som du skriver, att utflyttningen ska ske månadsskiftet september/oktober.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare