FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/09/2022

Hur beräknas uppsägningstiden av hyresrätter?

Hej Har lämnat uppsägning blanket 3 augusti och fardig skrivit. Men hyresvärden säger att jag ska flytta slutet av november. Är det inte så att om en säger upp innan tionde räknas den månaden man har sagt upp lägenheten med. I min situation hur är regel för sista betalning? Räknas inte augusti månad då .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig

Det är jordabalken (JB) som reglerar hur uppsägningstiden ska beräknas.

Hur beräknas uppsägningstiden av hyresrätter?

Ett hyresavtal som gäller för obestämd tid kan sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen (12:4 1 st. 1 p. JB). Det betyder att man räknar uppsägningstiden med tre månader först månaden efter att man har sagt upp hyresavtalet. Exempelvis ska en hyresgäst flytta ut sista september, även om hyresvärden säger upp hyresavtalet den 1 juni. Tiden börjar då räknas från 1 juli och tre månader fram. I ditt fall bör du därför flytta ut sista november, därför att du sade upp avtalet den 3 augusti, och din sista hyra som ska betalas är för november.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är därför att den tremånaders uppsägningstiden först börjar räknas efter den månad då man har sagt upp ett hyresavtal, oavsett när man under en månad säger upp hyresavtalet. I ditt fall bör du flytta ut sista november och den sista hyran som ska betalas är den för november.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare